Przejdź do treści

W cztery oczy

Ważne osobistości, uczestnicy zdarzeń, eksperci. Codziennie rano w rozmowie "W cztery oczy" zadajemy im pytania, które chcieliby zadać mieszkańcy regionu. Rozmowa dnia o tym, co ważne dla naszych słuchaczy.

Od poniedziałku do piątku o godz. 8:03 zapraszają Marek Świercz i Ireneusz Prochera. Napisz do autorów: marek.swiercz@stara.radio.opole.pl oraz ireneusz.prochera.@stara.radio.opole.pl.

W czasie wakacyjnym na rozmowy zaprasza również Piotr Moc - będzie prowadził "W cztery oczy" od 6 do 17 lipca i od 17 do 28 sierpnia. Napisz do autora: piotr.moc@stara.radio.opole.pl.

Tomasz Kostuś




Cement to nasz największy potencjał, dlaczego nie budować z niego dróg?

08 października 2014 09:24

Gościem porannej rozmowy „W cztery oczy" był wicemarszałek Tomasz Kostuś. Marek Świercz pytał go o odbywające się dziś Opolskie Forum Drogowe poświęcone zastosowaniu cementu w budownictwie drogowym. Jak przekonuje wicemarszałek, budowa betonowych dróg to duża szansa na rozwój naszego regionu. Posłuchaj całej rozmowy:

Tomasz Kostuś

 

Największy producent, który nie buduje dróg

– Z jednej strony jesteśmy największym producentem cementu w Polsce – produkujemy go ponad 40%, z drugiej strony nie produkujemy nic, jeśli chodzi o przemysł budowlany drogowy, a w Polsce wybudowano przecież w ostatnim czasie ponad 700 km dróg w technologii betonowej – zwraca uwagę wicemarszałek Tomasz Kostuś. I jak podkreśla, udało się to nie tylko Czechom, Niemcom, Austriakom, ale także polskim województwom – dolnośląskiemu, śląskiemu, małopolskiemu, czy pomorskiemu.

Beton jest droższy od asfaltu, ale eksploatacja dróg betonowych jest tańsza niż asfaltowych

– Do tej pory rozmowa kończyła się na tym, że beton jest trzy razy droższy od asfaltu. A jeśli w specyfikacji dominowała cena, to wygrywały drogi asfaltowe. Nikt nie brał pod uwagę całkowitych kosztów – nie tylko budowy, ale i eksploatacji – zaznacza Kostuś. A całkowite koszty, jak zapewnia nasz gość, przemawiają za drogami w technologii betonowej, które są trwalsze, bezpieczniejsze – droga hamowania jest krótsza, odporność na odkształcenia – więc nie ma kolein, woda szybciej spływa, jest lepsza przyczepność i widoczność – drogi są po prostu jasne. No i przewaga użytkowa – dodaje wicemarszałek – na drogach betonowych zużycie paliwa jest niższe o ok. 3%, poza tym jest możliwość całkowitego recyklingu betonu.

Są pieniądze na budowę dróg lokalnych

Stąd pomysł na organizację Opolskiego Forum Drogowego, w której ludzie nauki, eksperci, przedstawiciele inwestorów, wykonawcy, zarządcy i samorządy będą spotykać się i dyskutować o najważniejszych wyzwaniach drogowych.

– A mamy czas szczególny – podkreśla Kostuś – marszałek kończy negocjacje kontraktu terytorialnego, a więc puli środków przeznaczonych na rozwój regionalny – puli, w której sporo jest także na drogi – nie tylko wojewódzkie, ale i lokalne. 156 milionów euro to dużo więcej niż w perspektywie 2007 – 2013. W drodze konkursu będą mogły skorzystać z tych pieniędzy samorządy – zaznacza.

– Przed nami duże inwestycje takie jak budowa obwodnicy Czarnowąs, Dobrzenia Wielkiego, ale też pula środków przeznaczona na konkursy na drogi lokalne. 20 - 30% pieniędzy przeznaczonych na drogi. Trzeba udowodnić element skomunikowania ponadregionalnego, w szczególności wynikającego z terenów inwestycyjnych czy np. dojazdów do węzłów autostradowych – wyjaśnia nasz gość.

Relacja I Opolskiego Forum Drogowego w Radiu Opole.

Bieżące inwestycje drogowe

Co z bieżącymi przedsięwzięciami drogowymi? – Kończymy dwie duże inwestycje w powiecie oleskim, a myślę, że za dwa tygodnie oddajemy obwodnicę Głubczyc. Do końca roku most w Głuchołazach zniszczony podczas ostatniej powodzi ma być odbudowany, wraz z przebudowanym odcinkiem zniszczonej drogi – zapowiada wicemarszałek.

Tagi: cement, przemysł cementowy, Tomasz Kostuś, W cztery oczy, Marek Świercz, budowsa dróg, Opolskie Forum Drogowe



Drukuj , Pobierz jako plik PDF

               

Informacje o artykule

Wprowadził/a:

Data publikacji: 08 października 2014 09:24

Ostatnio zmieniał:

Data ostatniej zmiany: 08 października 2014 09:57

Przeczytaj treść ponownie

Na antenie

Radio Opole do świtu

Radio Opole do świtu

00:00 - 06:00



Na dzień dobry

Na dzień dobry

06:00 - 09:00



Loża Radiowa

Loża Radiowa

12:00 - 15:00



Rynek

Rynek

15:00 - 17:00



Rewiry Kultury

Rewiry Kultury

17:00 - 20:00



Tak było naprawdę

Tak było naprawdę

20:00 - 22:00



Studio Reportażu

Studio Reportażu

22:00 - 00:00



Zobacz archiwum
Pogoda Opole z serwisu